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  1. 05 都市環境
  2. 0507 都市科学/都市システム科学
  3. 0507c 紀要論文
  4. 総合都市研究
  5. 第61号

地下空間行動学より見た災害時行動 : 通常時の地下認知研究からのサジェスチョン

http://hdl.handle.net/10748/00009001
http://hdl.handle.net/10748/00009001
dc643b31-7ccf-4315-a99c-24ccb4492e74
名前 / ファイル ライセンス アクション
20024-061-016.pdf 20024-061-016.pdf (474.1 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-03-31
タイトル
タイトル 地下空間行動学より見た災害時行動 : 通常時の地下認知研究からのサジェスチョン
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 Underground Behaviorogy
キーワード
主題Scheme Other
主題 Disaster Human Behavior
キーワード
主題Scheme Other
主題 Exploratory Behavior
キーワード
主題Scheme Other
主題 地下空間行動学
キーワード
主題Scheme Other
主題 災害時行動
キーワード
主題Scheme Other
主題 探索行動
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 加藤, 義明

× 加藤, 義明

加藤, 義明

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尾見, 康博

× 尾見, 康博

尾見, 康博

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著者別名 Kato, Noriaki

× Kato, Noriaki

WEKO 18597

Kato, Noriaki

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Omi, Yasuhiro

× Omi, Yasuhiro

WEKO 18598

Omi, Yasuhiro

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抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 加藤(1996) が提唱した地下空間行動学の観点に立ち、地下空間における災害時行動について検討した。新宿、札幌、名古屋の地下街で大学生を対象にフィールド実験を行った。被験者は一人ずつ、出発地点から目標地点へ向かい、目標地点に到達したのち質問紙に記入した。質問項目は、1) 実験に利用した地下街の通常時の利用経験、2) 地下通路のわかりにくさ、3) 目標地点到達のための情報源、4) 案内板、標識の適切性、5) 非常口の表示や案内の顕現性からなる。その結果、1) 新宿の被験者は札幌、名古屋の被験者に比べて実験に利用した地下街に不慣れであったこと、2) 地下通路は地上より若干わかりにくいこと、3) 目標地点到達のための情報源としては、案内板、標識への依存度が7~8割と高いこと、札幌は他の2カ所に比べて案内板、標識が役に立っていないこと、4) 新宿は他の2カ所に比べて、数や内容の点で案内板,標識の適切性が高く評価されていること、5) 非常口の表示・案内は3カ所ともに被験者の推定数が実際の5%程度だったこと、案内板・標識は、新宿、名古屋では推定数が20%台なのに対して、札幌は10%だったこと、が明らかになった。これらの結果をふまえ、地下街における案内板・標識の重要性をあらためて指摘し、利用者の視点に立って案内板や標識を設置する必要性を述べた。そして今後、実際の設置に際して、地下空間行動学や人間工学の知見が生かされるべきであり、そのことが防災上も有効であると主張した。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Underground human behavior was examined from underground behaviorogical perspective proposed by Kato (1996). Field experiments were performed at Shinjuku (Tokyo),Sapporo and Nagoya. Each subject were asked to explore the underground town to reach the goal point. Upon the arrival at the goal point,each subject completed a questionnaire. Results revealed that 1) subjects in Shinjuku were less familiar with the underground town,2) the underground passage was more difficult than the upper ground passage,3) information boards and landmarks were mainly used as the informational sources to arrive at the goal point,and they were less useful in Sapporo,4) the number of information boards and landmarks and the clarity of its content resulted to the higher adequateness rate for Shinjuku. 5) the subjects' estimation of the number of emergency exit signs were only 5 percent from that actual number,and the number of information boards and landmarks were rated more than 20 percent in Shinjuku and Nagoya,and 10 percent in Sapporo. The importance of information boards and landmarks in the underground town,and the need to set these information boards and landmarks at the viewpoint of its users were pointed out. It was concluded that findings of underground behaviorogy and ergonomics should be applied to the planning of the underground town. Finally,from the perspective of the disaster prevention it was suggested the findings will prove to be useful for disaster prevention.
書誌情報 総合都市研究

号 61, p. 201-210, 発行日 1996
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 03863506
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00134354
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
その他のタイトル
その他のタイトル Human Behavior in Disaster Situation as seen from Underground Behaviorogical Perspective : A Suggestion from Underground Cognition Study in Normal Situation
出版者
出版者 東京都立大学都市研究センター
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 postprint
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Ver.1 2023-06-19 17:13:11.882499
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