WEKO3
アイテム
総合臨地実習経験を通した作業療法学生の自己成長感を涵養する成因 : Focus Group Interviewを用いた質的研究
http://hdl.handle.net/10748/4931
http://hdl.handle.net/10748/4931471bb912-7c2d-4aa3-86cb-5f8c2c548d57
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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10406-001.pdf (3.2 MB)
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2012-06-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 総合臨地実習経験を通した作業療法学生の自己成長感を涵養する成因 : Focus Group Interviewを用いた質的研究 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 作業療法 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学生 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 臨地実習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自己成長感 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Focus Group Interview | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | occupational therapy | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | students | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | clinical training | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | personal-growth | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
宮本, 礼子
× 宮本, 礼子× 川又, 寛徳 |
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著者(ヨミ) |
ミヤモト, レイコ
× ミヤモト, レイコ× カワマタ, ヒロノリ |
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著者別名 |
Miyamoto, Reiko
× Miyamoto, Reiko× Kawamata, Hironori |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 臨地実習経験が作業療法学生の自己成長感を酒養する成因を明らかにするため,臨地実習後の作業療法学生10名を対象にFocus Group Interviewを実施した。その結果,臨地実習は学生自身の知識・技術の不足をはじめとした自身の問題点に気づく機会となっており,この気づきや変化を実感することが自己成長感につながる可能性が示された。患者や実習指導者との関係性づくりでは,学生は概ね冷静に関係性を捉えて行動しており,特に実習指導者との間では信頼関係構築のための精神的な環境づくりを求める傾向があった。また自己成長感の涵養により自身の働くイメージが確立されていくことが示唆され,将来像には実習指導者から受けた指導内容や指導姿勢が影響を及ぼすと考えられた。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In order to clarify how clinical training fosters a sense of personal-growth in occupational therapy students, we conducted focus group interviews of 10 occupational therapy students following clinical training. The results revealed that clinical training provided students with the opportunity to notice their own lack of knowledge and skill, personal traits, and communication pattern. Awareness of these qualities and change may be linked to sense of personal-growth. When establishing relationships with patients and supervisors, students mainly handled relationships dispassionately and tended to cultivate a psychological environment for building trust with supervisor. Our findings suggest that students established a working image of themselves through the cultivation of their sense of personal-growth, and guidance from supervisors might affect their vision with regard to job content. | |||||
書誌情報 |
日本保健科学学会誌 = The journal of Japan Academy of Health Sciences 巻 14, 号 4, p. 223-234, 発行日 2012-03 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 18800211 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12001334 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本保健科学学会 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Factor of personal-growth for occupational therapy students through clinical training experience : Qualitative study using the focus group interview | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本保健科学学会 |