WEKO3
アイテム
中国における大衆消費社会の現状 : 瀋陽における事例
http://hdl.handle.net/10748/6466
http://hdl.handle.net/10748/6466828c900c-0be8-49f4-964f-42a8a2df4853
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
20014-032-001.pdf (11.6 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-08-07 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 中国における大衆消費社会の現状 : 瀋陽における事例 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中国の経済成長 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 大衆消費社会 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 階層 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Chinese economy glowing | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | mass consumption society | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | hierarchy | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
姜, 粉香
× 姜, 粉香 |
|||||
著者(ヨミ) |
キョウ, フンコウ
× キョウ, フンコウ |
|||||
著者別名 |
Jiang, Fenxiang
× Jiang, Fenxiang |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 近年,中国では社会主義市場経済による高度経済成長に伴い,国民の収入が大きく変化し,大衆消費社会が出現しつつある.なかでも, 都市部に住んでいる市民の消費生活の水準は驚くほど上昇している. 都市の中でも収入の差,階層の差などによって消費の現れ方も大きく異なっている. 本稿では,大衆消費社会の中で瀋陽市民にどのような消費の仕方が現れてきたのかを,瀋陽市民に対して行ったインタビュー調査から明らかにした.まず,中国の大衆消費社会はどのように出現および展開 してきたのかについて, w. w・ロストワが『経済成長の諸段階』で述 べた経済成長段階説に対応させて,中国における経済発展段階を封建統治時代,近代,中華人民共和国の解放以後,改革開放以後,大衆消費時代に分けて分析した.そして筆者が瀋陽の都市部に住んでいる市民に対して行ったインタビュー調査をもとに,消費階層間における消費の差異について,収入と支出,飲食,服装,耐久消費財の所持率, 消費の変化といった観点から分析した. 調査から得た結論を要約すると,テレビ,洗濯機などの日常の耐久消費財から見ると瀋陽はすでに大衆消費社会に入ったと言える.しかし,食品と服装の購入に関しては階層の高い人々は消費レベルが大きく上がったが,階層の低い人々は前とあまり変わらない生活をしている.そして収入と階層の高低によって人々の消費に対する観念の変化も大きく異なっていることが分かった. |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | As shown in the mass consumption society consumption society, the improvement of Chinese economy is obvious , and the income of Chinese people was increased with the implement of the socialistic market economy. Especially, the consumption of urban residents accelerated. But the consumptive ways of urban residents were different for the income and hierarchy. In this paper, the consumption ways and characters of urban residents in Shenyang were investigated via visiting and questionnaires. Firstly , the author analyzed the generation and development of Mass consumption society consumption in different times of China: feudalistic society, modern society , the beginning of the PRC and the innovation time , using the economy glowing stage theory of Rostow, W. W. in ‘The stages in economy glowing'. Then the author investigated the urban residents in the top , middle and bottom hierarchy in Shenyang, and analyzed the difference among the three levels hierarchy in consumption via the detailed rate and changing in income, outcome, foods , clothes and durable goods . Briefly, the urban residents in Shenyang have got into the common mass consumption society regarding the durable goods like television and washing machine , and the consumption for the top urban residents with high income increased a lot in foods and clothes. But the improvement in consumption for bottom urban residents with low income could be ignored.Additionally, the consumption views of urban residents were various due to their income and hierarchy. |
|||||
書誌情報 |
社会学論考 号 32, p. 1-27, 発行日 2011-10-01 |
|||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00289270 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Present situation of mass consumption society in China : Case study of Shenyang | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 首都大学東京・都立大学社会学研究会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Article |