WEKO3
アイテム
日本における発達障害児に対する学校適応支援を目的とした作業療法の手段
http://hdl.handle.net/10748/00012248
http://hdl.handle.net/10748/000122487c0cd9d0-cb2b-43c1-9d11-6d5550c6102e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
11061-001.pdf (2.8 MB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-09-03 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 日本における発達障害児に対する学校適応支援を目的とした作業療法の手段 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 発達障害 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 特別支援教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 適応 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 参加 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 作業療法 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Neurodevelopmental disorders | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Special needs education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Adaptation evaluation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Participation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Occupational therapy | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
助川, 文子
× 助川, 文子× 伊藤, 祐子 |
|||||
著者(ヨミ) |
スケガワ, アヤコ
× スケガワ, アヤコ× イトウ, ユウコ |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 要旨 本研究は,日本の小学校通常学級に在籍し特別支援教育の対象となる発達障害児に対し,平成29(2017)年度に行われた学校適応支援のための作業療法で用いられた手段の実態を調査する事を目的とした. 日本作業療法士協会に,職域を「発達障害」の「臨床」と登録した1,594 名の作業療法士を対象に, 質問紙による全数調査を行い, 回答を計量テキスト分析した. 結果, 日本で発達障害児に携わる作業療法士は1人職場が多く, 幼児, 学齢児ともに, 「感覚・運動遊び」, ついで「物品・道具・遊具の操作」, 「書字」, そしてセルフケア等の手段が行われており, 特に学齢児では「相談・指導・調整」の手段も重視されていた. 学齢児に対する作業療法の検討が求められる. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Abstract This study aimed to investigate the actual means of occupational therapy for school adaptation of children with neurodevelopmental disorders in Japan. The study took place from April 1st, 2017 to March 31st, 2018, and the subjects were occupational therapists for elementary students with neurodevelopmental disorders in a regular class and who received special needs education in Japan. An original questionnaire was mailed to 1,594 Japanese occupational therapists specializing in “Clinical” and “Neurodevelopmental Disorders” who were registered with the Japanese Association of Occupational Therapists. The responses were analyzed by quantitative textual analysis. As a result, both preschool- and school-age children were frequently practicing “sensory-motor play”, “manipulation of the goods, tools, and toys”, “writing” and “self-care”, etc. In particular, “consultation, guidance, and coordination” for environmental resources were also significant for school-age children. When considering such an intervention for school-age children with neurodevelopmental disorders, further study of occupational therapy for school adaptation in Japan is necessary. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 東京都立大学学位論文第1068号副論文 | |||||
書誌情報 |
作業療法 巻 39, 号 5, p. 557-567, 発行日 2020 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 02894920 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10076899 | |||||
DOI | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | 10.32178/jotr.39.5_557 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | AM | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa | |||||
その他の言語のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Means of occupational therapy for school adaptation of children with neurodevelopmental disorders in Japan | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | NAID | |||||
関連識別子 | 130007926187 | |||||
医中誌ID | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | ICHUSHI | |||||
関連識別子 | 2021020458 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本作業療法士協会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | postprint | |||||
関係URI | ||||||
識別子タイプ | HDL | |||||
関連識別子 | http://hdl.handle.net/10748/00012213 | |||||
関連名称 | Development of an Elementary School Participation Checklist for Japanese Children Requiring Special Needs Education | |||||
関係 | ||||||
関連名称 | 収録先の学位論文「Development of an Elementary School Participation Checklist for Japanese Children Requiring Special Needs Education」(東京都立大学, 2021-03-25, 博士(作業療法学), 甲第1068号)(http://hdl.handle.net/10748/00012213) |