WEKO3
アイテム
東京大都市地域における職住分離の地域構成と大都市居住問題
http://hdl.handle.net/10748/00008245
http://hdl.handle.net/10748/00008245caeb0aea-0dac-476e-a98e-4924373dc272
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-10-26 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 東京大都市地域における職住分離の地域構成と大都市居住問題 | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
著者 |
渡辺, 良雄
× 渡辺, 良雄
|
|||||||
著者別名 |
Watanabe, Yoshio
× Watanabe, Yoshio |
|||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 現在のわが国の大都市地域の構造では,通勤行動に関する住居の位置特性は,居住にかかわる諸問題のなかでも現実的には極めて重要なー要素となる。そのような視点から,東京大都市地域の職住分離と通勤日移動の構成を検討してみた。結果として, (1) 東京大都市地域の職住分離の基本構造が,内周部の職場分化に対して周辺に拡大を続ける居住地域よりの求心的パターンの通勤日移動の形をとることには間違いないが,しかし, (2) 現実の通勤流は,直接都心地域を指向する通勤流のみを主体に基本構造を実現するのではなく,大量の中・短距離通勤を併わせて複雑な合成体の形で基本構造を具体化する様式をとることが明らかになった。このことから云えば,通勤に関わる地域の居住条件の評価は,都心地域よりの空間的時間的距離と云った単純な観念のみで考えられるべき問題ではない。 | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | This paper analyses the daily commuting patterns in the Tokyo Metropolitan Area so as to qualify residential sub-areas based upon their residential conditions which concern the actual (not potential) accesibility of residents to their working places. The characters of sub-areas are examined with the device of the two index values which are both derived from the concept of “total volume of commuting trips in the area” (indicated by sum of number of commuters individually multiplied by distance of commuting trips). A gravity model is also adopted to compare the commuting flow patterns of potential and actual occurence. The methods can clarify some characteristics of commuting patterns in this metropolis as well as a distribution of areal conditions in the loading of laborous commuting trips. (1) Though the basic pattern of commuting flow in this metropolis is that of centripetal labor flows from the outskirts to the city core,it is realized in a form of a combination of abundant short distance commuting trips,especially in the outer zones of the metropolis. (2) The ring of the highest load of commuting trips is formed in the middle zone,20~30 km from the city core,particularly fine in the South/West suburbs. (3) This ring joins two zones; the inner area where direct commuting dominantly focuses on the city core and the outer zone where a complex of local commuting trips produces the final flow of labor supply from tho outer peripheral to the inner side of the metropolis. (4) With this manner of commuting flow,the recent expansion of metropolitan suburbs has not brought a striking extension in distance of individual commuting trips,but enlarged total volume of residents' commuting trips through an increase of the numbers of middle and short distance commuters. (5) Areal patterns of the two index values of suburbanization,population density and land price,manifest a more evident response to the average distance of a commter's trip,rather than to the total volume of commuting trips in the srea. Some potential of future suburbanizatiou is suggested in these responses in the middle zone of the North/East suburbs. | |||||||
書誌情報 |
総合都市研究 号 15, p. 3-24, 発行日 1982 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 03863506 | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00134354 | |||||||
著者版フラグ | ||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||
その他のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | DAILY COMMUTING PATTERN AND RESIDENTIAL AREAS IN TOKYO METROPOLITAN AREA | |||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 東京都立大学都市研究センター | |||||||
資源タイプ | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | postprint |