@article{oai:tokyo-metro-u.repo.nii.ac.jp:00005708, author = {Hoshi, Tanji and Matsuzawa, Takeki and Fujiwara, Yoshinori and Takemura, Shinji and Hasegawa, Toshihiko and 星, 旦二 and 松沢, 壮生 and 藤原, 佳典 and 武村, 真治 and 長谷川, 敏彦}, journal = {総合都市研究}, month = {}, note = {医療法に基づけば、全ての都道府県は保健医療計画を策定することを義務づけられている。義務的な記載内容は、二次医療圏ごとの病床数であり、任意的記載事項は、地域における総合的な健康づくりに関する内容である。本研究目的は、保健医療計画に記載された項目として、「防災計画」と「救急医療体制」を取りあげ、その記載状況を都道府県別、二次医療圏別に分けて明確にし、今後の防災対策の基礎資料を得ることである。分析方法は、都道府県別保健医療計画と、二次医療圏別の保健医療計画を分析対象として、防災計画の記載状況を記述疫学的に調査した。分析対象とした保健医療計画は、第二期目にあたる47都道府県別保健医療計画と、二次医療圏別に報告された379保健医療計画である。主要な調査結果をみると、保健医療計画の目次として、救急医療、僻地医療、それに疾病別対策として精神や感染症や歯科保健に関しては、ほとんどの都道府県で記載していた。しかしながら、災害救急医療を目次に記載したのは、8都道府県であった。しかしながら目次化されていないことが、本文中で記載されていないとは限らないために、本文中の記載状況についても調査した。防災対策を本文中で記載している割合は、都道府県が約8割、二次医療圏では約5割であった。医薬品の準備や備蓄に関して記載している割合は、他の項目に比べて第二次医療圏別保健医療計画の本文に記載されている率がより高い割合を示した。今後の研究課題は、1)計画内容と計画に基づいた事業や施設整備状況の実態との関連を明確にすること、2) 計画による事業効果が評価できる具体的な評価計画を策定すること、3) 住民参画に基づいて、住民の役割と行政の役割iを明確にした先行投資型の総合的防災計画を策定することの重要性が考察された。, The Health Plan, set up by both of the 47 Prefectures and the 379 Secondary Medical Areas based on the Medical Law in 1985, was reviewed to determine whether disaster prevention plans were described or not on the table of contents and on the actual composition of the report. It was ascertained that 8% of the 47 prefectuies has set up the disaster prevention plan on the table of contents. On the other hand almost all of the prefectures had set up ambulatory plans including each of their own secondary medical areas. A main content of a health plan was to improve the enforcement of implementation plan. 28 prefectures had set up the disaster preventive plan which is essential for pre-disaster activity in the actual composition of the Health Plan. The following factors were pointed out for improving the disaster plan and the future guideline on avoiding possible disaster damages. 1) it is important to make clear the relation between the disaster plan and the actual improvement of the preventional system and the resource allocation. It is also important to develop a definite plan to evaluate a plan of preventing disasters. 2) it is important to set up a future health goal aiming at attaining nothing but the mission plan. 3) it will be realized that taking care of one selves for preventing disasters plays an essential role in improving health and reducing avoidable health risks. 4) it is very important for those who participate in their own health planning process from the view point of health promotion and also be given greater opportunity to participate actively in the design of these planning. 5) it is desirable that a Health Center should perform the evaluation of the health care systems including emergency care along with a municipality simultaneously. 6) in the near future, many of the municipalities will draw up a positive plan to prevent disaster. 7) the disaster prevention system can provide other sectors of society with better decision making base for devising total health-prevention programs. 8) the health dimension will be featured by a debate upon a public policy, central /local government and hea1th authority levels, aiming at developing more preventive po1icies. 9) we should discuss this issue perspectively how to solve these hea1th issues from the point of a health policy based on the Statements of WHO “Supportive environment” in 1991., postprint}, pages = {77--84}, title = {保健医療計画における災害対策記載状況 : 都道府県と二次医療圏別分析}, volume = {68}, year = {1999} }