@article{oai:tokyo-metro-u.repo.nii.ac.jp:00005656, author = {Komoriya, Yoshiaki and Sugiura, Yoshio and Yano, Keiji and 小森谷, 祥明 and 杉浦, 芳夫 and 矢野, 桂司}, journal = {総合都市研究}, month = {}, note = {本稿では、1980年の東京大都市圏における市区間人口移動を対象にして、発地区固定型空間的相互作用モデル実行後に得られる距離パラメータ値の顕著な空間的分布パターンの解消とそのバラツキの緩和をめざした。そのために、通常モデルに3番目の変数として、1)競合効果を表わすアクセシピリテイ、2)介在機会効果、3)離散的セクター・ダミー変数、のいずれかを取り込み、一般線形モデルのパッケージGLlMを用い、キャリプレーションを行なった。その結果、魅力度を夜間人口、3番目の説明変数をセクター・ダミー変数とした場合に、距離パラメータの空間的分布に顕著なパターンがみられないこと(地図パターン問題の解消)が判明した。, Using a Poisson regression model, this paper attempts to reduce a sectoral bias effect on the distribution of distance-decay parameters that is observed when the origin-specific productionconstrained gravity model is applied to intra-metropolitan migration flows. The Poisson model is calibrated with a dummy variable distinguishing sectoral location of the destination with reference to the origin and the CBD of Tokyo, in addition to the two variables of city size (population or the total inflows) and distance. The data set is the 1980 inter-urban migration flows in the Tokyo metropolitan area: migration from 23 wards of Tokyo City to the total of 131 wards and its neighboring cities. Compared with the gravity model, the competing destinations model and the intervening opportunity model, the Poisson regression model incorporating the sector variable is best in terms of goodness-of-fit and the spatial distribution and variation of distance-decay parameters., postprint}, pages = {109--133}, title = {空間的相互作用モデルによる東京大都市圏における市区間人口移動の分析}, volume = {64}, year = {1997} }