@article{oai:tokyo-metro-u.repo.nii.ac.jp:00005515, author = {Tamagawa, Hidenori and 玉川, 英則}, issue = {55}, journal = {総合都市研究}, month = {}, note = {本稿は、土地利用の諸要素特に、就・住密度構造、街路、容積といった側面の分析論と計画論の接点に位置すると思われる事柄に関するー論考である。前半の第2章は、都市のマクロなフォーメーションについて、奥平(1976)のモデルの拡張(就・住のバランスを組み入れる)を通じて、都市規模と都市内通路面積とのトレード・オフを考察する。結論として、同じ密度のもとで都市規模が大きくなると通路面積の必要率が大きくなり面積効率は悪くなる、フォーメーションを転換して外側に就業地のある形を考えると面積効率は幾分改善される、といったことが示されている。後半の第3章では、地区レベルでの建築物容積と交通量の観点での都市のボリューム規制のロジックを整理する。この中で特に、インフラ負荷の論点に関する簡単なレビューを行う。また、第4章では、より「人間の利用する空間」という意味あいを考えた場合の土地利用ということで、ミクロなレベルでの街路や外部空間の利用という論点についての諸説を呈示する。そして、最後に今日的なテーマを呈示し、今後の課題の模索を行うものである。, This article discusses issues which fall between the analysis and planning of urban land use,in particular the following components of urban land use: employee and resident distribution,street space and street conditions,and building volume. In the first half of this paper I build upon a theoretical model of macro-level city formation proposed by Kozo Okudaira (1976), by incorporating an additional factor,i.e.,balance between the number of employees and residents in an independent city. I compare three variations of urban patterns and two variations of city size with respect of area efficiency. My results indicate that larger cities are less efficient than smaller ones because the area necessary for transport increases out of proportion to city size under the same employee and resident density. Furthermore,urban patterns which have their working areas at the outer edges are more efficient than cities with central ones. In the latter half of this paper I give an overview of articles concerning building volume control and other themes on land use at the district level or lower. Here I emphasize the theory of “loading on infrastructure” which is one of the principal components of building volume control. I show that the reasoning behind this theory does not support the existence of high density urban areas. On the other hand,I follow on by reviewing discussions of more human aspects,such as people's activities on the streets and in urban open spaces,which do not necessarily oppose to the existence of high density urban areas. Lastly,I explore possible new arguments on similar themes for further research., postprint}, pages = {89--101}, title = {土地利用の分析論と計画論の接点に関するノート}, year = {1995} }