@article{oai:tokyo-metro-u.repo.nii.ac.jp:00004023, author = {ヤマナカ, キミヒロ and 森島, 圭祐 and 水内, 淳 and 林田, 吉正 and 高嶺, 恭平 and 山中, 仁寛 and 大本, 浩司}, issue = {5}, journal = {人間工学}, month = {}, note = {本研究では自動車運転中の視野狭窄現象のメカニズムを解明することを目指し,有効視野とメンタルワークロードの関係を実験により検討した.実験では,自動車運転時の映像を背景とし追従眼球運動時の有効視野を計測するための視覚刺激への反応課題を実施した.また,メンタルワークロードとして,被験者に数的課題(読み上げ,加算)を副次課題として与える実験を実施した.結果として,メンタルワークロードの増加に伴い有効視野が顕著に狭窄することを示した.この結果は,従来から提唱されている情報処理資源と視野の広さと深さに関する視野狭窄メカニズムを裏付けるものであった.また,メンタルワークロードの増加に伴う有効視野の狭窄は眼球停留時のみならず追従眼球運動時でも同様に,水平方向に先行して垂直方向からから生じる事を明らかにした., Experiments on useful field of view (UFOV) and mental workload were conducted with the aim of elucidating the mechanisms of field of view narrowing while driving. The experiments involved a visual stimulus response task against a background image of driving scene in order to measure UFOV during pursuit eye movement, and an experiment to study mental workload by giving subjects a numerical task (recitation, addition) as secondary task. It was found that UFOV narrows markedly as mental workload increases. These results support existing theories that propose a mechanism for narrowing of UFOV associated with information processing resource and field of view width and depth. Also, Along with increase of mental workload, the UFOV narrowing during pursuit eye movement occurs at vertical in advance of horizontal direction., postprint}, pages = {203--210}, title = {追従眼球運動時のメンタルワークロードと有効視野の関係}, volume = {49}, year = {2013} }